Увага! Cайт не оновлюється
на засіданні Комітету
6 липня 2016 року (зі змінами)
ЗВІТ
щодо роботи Комітету Верховної Ради України у справах ветеранів, учасників бойових дій, учасників антитерористичної операції та людей з інвалідністю за період четвертої сесії Верховної Ради України восьмого скликання (лютий – липень 2016 року)
Впродовж четвертої сесії Верховної Ради України восьмого скликання членами Комітету Верховної Ради України у справах ветеранів, учасників бойових дій, учасників антитерористичної операції та людей з інвалідністю (далі – Комітет) та працівниками його секретаріату було здійснено роботу з підготовки і проведення 12 засідань Комітету із 19 можливих, на яких розглянуто 56 питань.
РОБОТА КОМІТЕТУ ПРИ РЕАЛІЗАЦІЇ ЗАКОНОПРОЕКТНОЇ ФУНКЦІЇ
За результатами попереднього розгляду законопроектів на засіданнях Комітету подано до Верховної Ради України 28 висновків по законопроектах, з опрацювання яких Комітет визначений головним. З них рекомендовано:
прийняти за основу та в цілому – 2 законопроекти;
прийняти за основу – 9 законопроектів;
повернути на доопрацювання ініціаторам – 13 законопроектів;
відхилити – 2 законопроекти;
врахувати при доопрацюванні Комітетом – 1 законопроект;
погодитись з пропозицією автора про відкликання – 1 законопроект.
Залишилось 6 законопроектів для розгляду та підготовки висновків.
Попередні висновки до 15 проектів законодавчих актів подані до відповідних парламентських комітетів, що визначені головними з їх опрацювання.
На пленарних засіданнях Верховної Ради України розглянуто 6 проектів законодавчих актів, з підготовки яких Комітет визначено головним. З них прийнято 3 закони України та 2 Постанови Верховної Ради України, а саме:
1) Закон України № 967-VIII від 2 лютого 2016 року «Про внесення зміни до статті 15 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» щодо посилення соціального захисту членів сімей загиблих» (законопроект р. № 3150 від 18.09.2015, поданий членами Комітету).
Законом внесено зміни до Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», якими надано членам сімей загиблих учасників АТО і Героїв Небесної Сотні право на пільги по оплаті житла і комунальних послуг без урахування доходу сім'ї.
2) Закон України № 965-VIII від 2 лютого 2016 року «Про внесення змін до деяких законів України щодо гарантій соціального захисту деяких категорій осіб із числа учасників антитерористичної операції» (законопроект р. № 3206 від 01.10.2015, поданий н.д. Недавою О.А., Третьяковим О.Ю.).
Законом врегульовано питання надання статусу учасника бойових дій та інваліда війни особам рядового та начальницького складу підрозділів оперативного забезпечення зон проведення антитерористичної операції Державної фіскальної служби, які беруть безпосередню участь в антитерористичній операції в районах її проведення. У разі смерті таких осіб – членам їх сімей надається статус особи, на яку поширюється чинність Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту».
3) Закон України від 17 травня 2016 року № 1369-VIII «Про внесення змін до деяких законів України щодо посилення соціального захисту осіб, які доглядають за дітьми-інвалідами та інвалідами I групи» (законопроект р. № 0933 від 27.11.2014).
Законом внесено зміни, зокрема, до Закону України «Про державну соціальну допомогу інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам», якими передбачено, що одному з батьків, прийомних батьків, батьків-вихователів дитячого будинку сімейного типу, усиновителів, опікуну, піклувальнику надбавка на догляд за дитиною-інвалідом підгрупи А призначається незалежно від факту роботи, навчання, служби.
Закон набере чинності з 1 січня 2017 року.
4) Постанова Верховної Ради України № 966-VIII від 2 лютого 2016 року «Про внесення зміни до Постанови Верховної Ради України «Про забезпечення належним медичним обслуговуванням військовослужбовців та осіб рядового і начальницького складу, які зазнали поранення, контузії чи іншого ушкодження здоров’я під час проведення антитерористичної операції на сході України» (законопроект р. № 3137 від 17.09.2015, подана н.д. Недавою О.А., Третьяковим О.Ю.).
Цією Постановою право на безоплатне медичне обслуговування в Клінічній лікарні «Феофанія» Державного управління справами надано особам рядового та начальницького складу Державної фіскальної служби України, які зазнали поранень під час участі в антитерористичній операції, захищаючи незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України;
5) Постанова Верховної Ради України від 14 липня 2016 «Про проведення парламентських слухань на тему: «Державні гарантії соціального захисту учасників антитерористичної операції, Революції Гідності та членів їхніх родин: стан і перспективи» (19 жовтня 2016 року) (законопроект р. № 4854 від 17.06.2016, подана членами Комітету).
Відповідно до Постанови парламентські слухання на тему: «Державні гарантії соціального захисту учасників антитерористичної операції, Революції Гідності та членів їхніх родин: стан і перспективи» будуть проведені 19 жовтня 2016 року.
2. Прийнято також 3 закони України, авторами або співавторами яких є народні депутати України – члени Комітету:
1) Закон України № 1010-VIII від 18 лютого 2016 року «Про внесення зміни до статті 32 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» щодо призначення пенсій особам, які стали інвалідами внаслідок поранень, каліцтва, контузії чи інших ушкоджень здоров’я, одержаних під час участі у Революції Гідності» (законопроект р. № 4022 від 04.02.2016).
Цим Законом передбачено здійснювати призначення пенсій по інвалідності особам, визнаним інвалідами внаслідок поранень, каліцтва, контузії чи інших ушкоджень здоров’я, одержаних під час участі у масових акціях громадського протесту в Україні з 21 листопада 2013 року по 21 лютого 2014 року за євроінтеграцію та проти режиму Януковича (Революції Гідності), та які звернулись за медичною допомогою у період з 21 листопада 2013 року по 30 квітня 2014 року, незалежно від наявності страхового стажу.
Довідково: Відповідно до Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» пенсія по інвалідності призначається за умови наявності страхового стажу на час настання інвалідності від 1 до 10 років для інвалідів I групи та від 1 до 14 років для інвалідів II і III груп (в залежності від віку).
2) Закон України № 1110-VIII від 19 квітня 2016 року «Про внесення зміни до Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» щодо необхідного страхового стажу для призначення пенсій інвалідам II групи» (законопроект р. № 2511а від 17.08.2015).
Законом внесено зміну до пункту 4-2 Розділу ХV «Прикінцеві положення» Закону України «Про загальнообов‘язкове державне пенсійне забезпечення», якою передбачено продовження до 1 січня 2017 року чинності правової норми, що дозволяє призначати пенсії інвалідам II групи за наявності у них страхового стажу такого ж, як у інвалідів I групи.
3) Закон України № 1043-VIII від 29 березня 2016 року «Про внесення зміни до статті 40 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» щодо порядку визначення заробітної плати для обчислення пенсії» (законопроект р. № 3203 від 01.10.2015).
Закон надає пенсіонерам право (було припинено з 1 січня 2016 року), за їх бажанням та за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами, враховувати при обчисленні пенсії заробітну плата (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд у період по 30 червня 2000 року незалежно від перерв.
3. Наразі Комітетом підготовлено для розгляду впродовж четвертої сесії Верховної Ради України та підтримано, зокрема, такі проекти законів:
3.1. Подані народними депутатами України – членами Комітету:
1) про гуманітарну допомогу в кризових ситуаціях (р. № 4360 від 01.04.2016).
Цим законопроектом пропонується:
- надати Кабінету Міністрів України право оголошувати існування в Україні кризового періоду у разі недостатності внутрішніх ресурсів України для подолання наслідків шкоди, завданої під час кризової ситуації;
- визначити структуру та повноваження органів, які будуть здійснювати на центральному та місцевому рівні координацію з питань надання гуманітарної допомоги населенню під час кризової ситуації, а також механізм їх взаємодії;
- визначити спрощений порядок тимчасової акредитації національних та міжнародних гуманітарних організацій;
- визначити механізм обміну інформацією про гуманітарну допомогу, порядок здійснення координації при її наданні, а також моніторинг за її цільовим використанням;
- встановити для гуманітарних організацій та гуманітарного персоналу привілеї, зокрема:
а) спрощений порядок надходження і використання гуманітарних коштів в іноземній валюті, ввезення, митного оформлення та транспортування гуманітарних вантажів, ввезення, зберігання, транспортування та застосування лікарських засобів, ввезення пошукових собак, ввезення та експлуатації радіоелектронних та випромінювальних пристроїв;
б) спрощену процедуру в’їзду іноземних громадян у складі гуманітарного персоналу, в тому числі міжнародних медичних команд, а також визнання їх професійної кваліфікації.
Одночасно пропонується внести зміни до законів України «Про державний кордон України», «Про прикордонний контроль», «Про телекомунікації», «Про радіочастотний ресурс України», «Про карантин рослин», «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення», «Про лікарські засоби», «Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства»;
- встановити контроль за додержанням законодавства щодо надання гуманітарної допомоги в кризових ситуаціях та відповідальність за його порушення (як для гуманітарних організацій, так і для посадових осіб органів виконавчої влади).
2) про внесення змін до деяких законів України щодо посилення соціального захисту окремих категорій осіб із числа жертв нацистських переслідувань та політичних репресій (р. № 3815-д від 22.06.2016).
Цим законопроектом пропонується:
- надати колишнім неповнолітнім та колишнім малолітнім в’язням концентраційних таборів, гетто, інших місць примусового тримання осіб право на а) на пільговий проїзд всіма видами міського та міжміського пасажирського транспорту; б) на безплатне забезпечення ліками, безплатне зубопротезування та отримання пільг зі сплати за користування житлово-комунальними послугами без урахування середньомісячного сукупного доходу сім'ї;
- надати реабілітованим громадянам відповідно до статті 1 Закону України «Про реабілітацію жертв політичних репресій на Україні» із числа осіб, які відбували покарання у вигляді позбавлення волі або примусового поміщення у лікувальні заклади, право на отримання пільг, передбачених статтею 12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», а визнаним інвалідами із числа цих осіб - статтею 13 зазначеного Закону.
3.2. Подані Кабінетом Міністрів України:
1) про внесення змін до статей 19 і 20 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» щодо адміністративно-господарських санкцій (р. № 4598 від 06.05.2016).
Законопроектом пропонується відновити втрачену функцію державного контролю за розрахунком і сплатою роботодавцями сум адміністративно-господарських санкцій та пені за невиконання нормативу робочих місць, призначених для працевлаштування інвалідів, шляхом внесення змін до статей 19 і 20 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні», згідно з якими:
1) на Державну службу України з питань праці покладаються функції:
- здійснення перевірки підприємств, установ і організацій, у тому числі підприємств громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, які використовують найману працю, по розрахунку і сплаті ними сум адміністративно-господарських санкцій і пені до відділень Фонду за невиконання нормативу робочих місць, призначених для працевлаштування людей з інвалідністю;
- розрахунку сум адміністративно-господарських санкцій і пені, у разі виявлення невиконання нормативу робочих місць, призначених для працевлаштування людей з інвалідністю, та вказання цих даних у акті перевірки;
2) відділенням Фонду надаються повноваження щодо розрахунку сум адміністративно-господарських санкцій (на підставі звіту про зайнятість і працевлаштування) у разі їх несплати роботодавцями.
Уточняється також норма статті 20 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» щодо незастосування строку давності до стягнень адміністративно-господарських санкцій.
4) про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо порядку особистого прийому деяких категорій осіб (р. № 4599 від 06.05.2016).
Законопроектом пропонується упорядкувати категорії осіб з числа тих, що мають особливі заслуги перед Батьківщиною та особливі трудові заслуги перед Батьківщиною, для їх першочергового особистого прийому керівниками та іншими посадовими особами державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій громадян.
5) про соціальні послуги (р. № 4607 від 06.05.2016).
З метою удосконалення діючого законодавства, зокрема в частині адміністрування соціальних послуг, підвищення статусу соціальних працівників та інших фахівців, що надають соціальні послуги, забезпечення захисту прав осіб, які отримують соціальні послуги, розширення повноважень місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування з питань організації надання соціальних послуг за місцем проживання осіб, які отримують такі послуги, законопроектом пропонується прийняти нову редакцію Закону України «Про соціальні послуги».
6) про схвалення Доктрини соціального захисту та психологічної реабілітації осіб, які постраждали під час виконання обов'язків військової служби (службових обов'язків) в Україні (р. № 4600 від 06.05.2016).
Проект Доктрини визначає основні напрямки, завдання та вимоги, які мають бути відображені в законах та підзаконних нормативно-правових актах, що регулюють правовідносини в сфері соціального захисту та психологічної реабілітації осіб, які постраждали під час виконання обов’язків військової служби (службових обов’язків) в Україні, у тому числі учасників антитерористичної операції.
7) про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо зайнятості інвалідів (р. № 4578 від 04.05.2016).
Законопроект спрямований на підвищення рівня реального працевлаштування та зайнятості людей з інвалідністю шляхом, зокрема, посилення відповідальності роботодавців за невиконання нормативу працевлаштування людей з інвалідністю та унеможливлення звільнення роботодавців від сплати адміністративно-господарських санкцій за невиконання зазначеного нормативу за рішенням суду;
Відповідно до статті 15 Закону України «Про комітети Верховної Ради України» 16 травня 2016 року Комітет провів презентацію пакету законопроектів про надання гуманітарної допомоги в кризових ситуаціях, а саме: «Про гуманітарну допомогу в кризових ситуаціях» (р. № 4360); «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо гуманітарної допомоги в кризових ситуаціях» (р. № 4361); «Про внесення змін до Митного кодексу України щодо гуманітарної допомоги в кризових ситуаціях» (р. № 4362).
Метою законопроектів є врегулювання надання гуманітарної допомоги в Україні під час кризових ситуацій, які спричинені надзвичайними ситуаціями будь-якого характеру, у тому числі проведенням антитерористичної операції, для подолання яких в Україні не вистачатиме власних матеріальних та/чи людських ресурсів.
У заході взяли участь близько 90 представників міжнародних та національних гуманітарних і волонтерських організацій, а також представники органів виконавчої влади. Під час обговорення перед учасниками презентації виступили: голова Управління ООН з координації гуманітарних питань в Україні Барбара Манзі, заступник Міністра з питань тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб Сергій Злакоман, директор Українського форуму благодійників Анна Гулевська-Черниш.
Учасники презентації підтримали ініціативу членів Комітету щодо необхідності прийняття вищезазначених законопроектів.
РОБОТА КОМІТЕТУ ПРИ РЕАЛІЗАЦІЇ КОНТРОЛЬНОЇ ФУНКЦІЇ
У Комітеті 20 квітня 2016 року проведено комітетські слухання на тему: «Стан реалізації законодавства у сфері соціального захисту ветеранів війни, жертв нацистських переслідувань та дітей війни».
Актуальність тематики слухань пов’язана із виконанням соціальних зобов’язань держави щодо зазначених категорій громадян напередодні 71-ї річниці Перемоги над нацизмом у Європі. Враховуючи поважний вік ветеранів війни, жертв нацистських переслідувань, сімей загиблих (померлих) воїнів та дітей війни, усі вони потребують посиленої уваги та турботи.
Водночас, у зв’язку з подіями на Сході України, кількість учасників бойових дій та інвалідів війни значно зросла і продовжує збільшуватися. На квітень 2016 року статус учасника бойових дій отримали понад 204 тисячі учасників антитерористичної операції (на липень 2016 таких осіб уже понад 226 тис.). Захисники нашої держави, члени сімей загиблих та Героїв Небесної Сотні також мають право на соціальний захист з боку держави. Верховною Радою України за 2015-2016 роки прийнято необхідні законодавчі зміни. На виконання контрольної функції, Комітет на кожному своєму засіданні заслуховує звіт органів виконавчої влади про хід виконання відповідних бюджетних програм.
Учасники заходу заслухали і обговорили доповіді представників центральних органів виконавчої влади, народних депутатів України – членів Комітету, представників громадських об’єднань ветеранів. Було порушено найболючіші питання соціального захисту ветеранів: їхнього лікування, реабілітації, санаторно-курортного оздоровлення тощо. За підсумками проведеного обговорення Комітетом прийнято Рекомендації слухань, які, з урахуванням поданих пропозицій, було затверджено на засіданні Комітету 1 червня 2016 року.
Також, в межах виконання контрольної функції, на засіданнях Комітету були заслухані такі питання:
- 3 лютого 2016 року – звіт про хід і результати виконання Програми діяльності Кабінету Міністрів України у 2015 році (в межах предметів відання Комітету);
- 30 березня та 13 липня 2016 року – стан виконання у 2016 році бюджетних програм з питань соціального захисту учасників антитерористичної операції та людей з інвалідністю, відповідальними виконавцями яких є Державна служба України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції, Фонд соціального захисту інвалідів та Міністерство соціальної політики України;
-1 червня, 17 червня та 6 липня 2016 року – стан реалізації Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» щодо статусу осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України» № 291 в частині надання статусу інваліда війни працівникам підприємств, установ, організацій, добровольцям, волонтерам, які стали інвалідами внаслідок поранення, контузії або каліцтва, одержаних під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення.
РОБОТА КОМІТЕТУ ПРИ РЕАЛІЗАЦІЇ ОРГАНІЗАЦІЙНОЇ ФУНКЦІЇ
Головою Комітету Олександром Третьяковим 4 квітня 2016 року у приймальні Верховної Ради України було проведено особистий прийом громадян, на якому прийнято 17 відвідувачів, серед яких – 15 пенсіонерів. З їх числа інвалідів I-II групи – 5, ветеранів праці – 2, інвалідів війни та учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС – по одному. Під час особистого прийому громадяни порушили 20 питань, з яких вісім питань соціального захисту, сім – забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку, реалізації прав і свобод громадян інші з питань комунального господарства та житлової політики.
3 лютого 2016 року Голова Комітету Олександр Третьяков провів зустріч з Головою Делегації Міжнародного Комітету Червоного Хреста в Україні Аланом Ешліманом, під час якої були розглянуті питання співпраці з українським Парламентом у сфері гуманітарної діяльності та міжнародного гуманітарного права. Обговорено також поточну ситуацію на сході України та діяльність МКЧХ по наданню допомоги населенню України, що постраждало внаслідок військового конфлікту. Зокрема, протягом 2015 року МКЧХ щомісячно надавав гуманітарну допомогу у вигляді їжі близько 60 тисячам українців, які проживають на лінії розмежування, забезпечив ліками 120 медичних установ, надав допомогу у вигляді будівельних матеріалів особам, що втратили житло тощо.
Олександр Третьяков висловив подяку Алану Ешліману за діяльність МКЧХ по наданню гуманітарної допомоги потребуючим українцям та запевнив у подальшій співпраці, зокрема щодо підготовки для народних депутатів України довідника з Міжнародного гуманітарного права.
Протягом четвертої сесії народні депутати України – члени Комітету та працівники секретаріату взяли участь у різних заходах, зокрема у таких як:
- Офіційний старт Плану гуманітарного реагування для України на 2016 рік (17 лютого 2016 року, Представництво ООН в Україні);
- Круглий стіл на тему: «Актуальні питання соціального захисту військовослужбовців та членів їх сімей з урахуванням досвіду країн-членів НАТО» (21 квітня 2016 року, організатор – Інститут законодавства Верховної Ради України);
- Всеукраїнська конференція «Інтеграція стомованих хворих у суспільство. Проблемні питання та шляхи їх вирішення» (15-17 червня 2016 року. організатор – ВГО «НАІУ»);
- Круглий стіл на тему: «Покращення рівня навиків спілкування та роботи працівників суду із людьми з інвалідністю» (23 червня 2016 року, організатор – Фонд «Право і Демократія»).
Народні депутати України – члени Комітету також взяли участь у роботі колегій, семінарів, конференцій, симпозіумів, заходів Міністерства соціальної політики, Ради у справах інвалідів при Кабінеті Міністрів України, Ради з координації роботи щодо надання волонтерської та благодійної допомоги при Міністерстві соціальної політики України, Державної служби України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції, міжнародних організацій, громадських організацій інвалідів і ветеранів тощо з питань, що відносяться до предметів відання Комітету.
За звітний період у Комітеті опрацьовано близько 1000 звернень громадян і громадських організацій та 3 запити на публічну інформацію.
Питання організаційного забезпечення секретаріатом законотворчої, інформаційної та іншої фахової діяльності Комітету регулярно розглядались на нарадах працівників секретаріату.
Завідувач секретаріату Комітету Н. Шамбір