18 січня 2018, 13:39 ( Секретаріат Комітету )

17 січня 2018 року відбулось розширене засідання Комітету

 

І. На засіданні розглянуто:

проект Закону про внесення зміни до статті 32 Кримінального процесуального кодексу України щодо особливостей територіальної підсудності кримінальних правопорушень, вчинених в районах проведення антитерористичної операції (р. № 7296, н.д. Г.Немиря та ін.).

Прийнято рішення рекомендувати Верховній Раді України зазначений законопроект прийняти за основу;

 

ІІ. На засіданні заслухано питання:

щодо посилення соціального захисту учасників АТО, в тому числі шляхом утворення Міністерства у справах ветеранів України.

 

Прийнято рішення підготувати та внести від Комітету на розгляд Верховної Ради України

 проект Постанови Верховної Ради України «Про звернення Верховної Ради України до Кабінету Міністрів України щодо створення Міністерства України у справах ветеранів -  центрального органу виконавчої влади для забезпечення формування та реалізації державної політики у сфері соціального захисту ветеранів війни».



Текст виступу керівника секретаріату Комітету Шамбір Н.В.

«Посилення соціального захисту ветеранів війни.
Актуальність утворення єдиного координуючого органу – Міністерства у справах ветеранів України»

Питання, яке ми сьогодні розглядаємо, не є новим. 

Безпосередньо опікуючись питаннями соціального захисту учасників антитерористичної операції, у співпраці з громадськістю Комітету за 3 роки вдалося в основному адаптувати законодавство в частині соціального захисту учасників АТО і членів сімей загиблих таких осіб до реалій військової агресії та її наслідків.


Так, за період VIII скликання Парламентом ухвалено 32 закони з питань соціального захисту учасників АТО та членів сімей загиблих таких осіб, з яких 12 –  ініційовані членами Комітету.


Проте, вкотре вимушені констатувати, що Україна була не готова до війни у 2014 році і не готова до наслідків цієї війни сьогодні. В умовах військової агресії українське суспільство збудувало нові сучасні Збройні Сили України. І наше наступне завдання – чітка державна стратегія подолання короткострокових і довгострокових наслідків військової агресії проти нашої держави. Тому питання створення дієвої системи соціального захисту ветеранів війни, до яких відносяться у тому числі учасники АТО – є справою честі для держави.



Станом на 1 червня 2017 року в Україні зареєстровано:

475,7  тисяч учасників бойових дій, з яких 303,2 тис. учасників АТО;

549,9 тисяч учасників війни, з яких 1254 учасників АТО;

138,6 тисячі інвалідів війни, з яких 5,5 тис. учасників АТО;

211,4 тисячі членів сімей загиблих (померлих) ветеранів війни, з яких майже 8 тис. з числа членів сімей загиблих учасників АТО.

Кількість зазначених категорій осіб постійно зростає. Зокрема, на січень 2018 року маємо вже 324 тис. учасників АТО, яким наданий статус учасника бойових дій.


Разом з тим, питанням соціального захисту учасників АТО та членів їхніх сімей опікуються одночасно більше 20 міністерств, відомств, а також органи місцевого самоврядування та місцевої влади.

І це створює справжній бюрократичний хаос.

Особливо складно реалізуються питання, вирішення яких належить до компетенції декількох відомств одночасно.


Яскравий приклад. 1 рік і 5 місяців особи з інвалідністю внаслідок поранення, контузії, каліцтва, отриманих у зв’язку із участю в АТО, не могли реалізувати право на отримання статусу інваліда війни через перекладання відповідальності за підготовку змін до постанови КМУ № 1317 між Мінсоцполітики та МОЗ.

Питання було вирішено лише після втручання нашого Комітету.


І на сьогодні для ветеранів залишаються проблемними такі міжвідомчі питання як:

працевлаштування;

забезпечення земельними ділянками;

забезпечення житлом;

безкоштовне лікування у відомчих лікувальних закладах;

відсутність єдиної державної інформаційної політики в частині пільг та інших державних гарантій.

На думку Комітету слід випрацювати ефективний механізм реалізації соціального захисту тих, хто уособлює найвищі суспільні цінності – патріотизм, честь і відвагу, шляхом створення одного державного органу, що нестиме відповідальність за ефективну реалізацію державної стратегії соціального захисту ветеранів.

 


Цю позицію підтримала Верховна Рада України, схваливши Рекомендації парламентських слухань на тему: “Державні гарантії соціального захисту учасників антитерористичної операції, Революції Гідності та членів їхніх родин: стан і перспективи”,  що відбулися 19 жовтня 2016 року. Цими Рекомендаціями Уряду доручено опрацювати питання утворення Міністерства України у справах ветеранів.

Обговоренню питання утворення Міністерства України у справах ветеранів Комітет присвятив також засідання круглого столу, яке відбулось 24.05.2017 року.

Ця ідея підтримується Президентом України Петром Порошенком.

У вересні на погоджувальній раді Верховної Ради голова Фракції Партії "Блок Петра Порошенка" Артур Герасимов звернувся до Уряду з вимогою якнайшвидше заснувати Міністерство у справах ветеранів.

 


Про те, що саме такий шлях є ефективним і конструктивним свідчить і міжнародний досвід. У США, Канаді, Австралії, Хорватії існують Міністерства у справах ветеранів. В Республіці Корея існує Міністерство у справах патріотів та ветеранів.

Вивчити та проаналізувати досвід цих країн є нашим пріоритетним і нагальним завданням. Адаптувати найкращі практики до українських реалій, вибудувати цілісну систему з одним міністерством на чолі процесу та чіткою персоніфікованою відповідальністю – це в загальних рисах стратегічний план на найближче майбутнє.

 



Комітет уже зробив перший крок. Так, з метою вивчення системи соціального захисту ветеранів в США та отримання консультативної допомоги для створення відповідного Міністерства в Україні у червні 2017 року члени Комітету разом з ветеранами АТО відвідали Сполучені Штати Америки.

Було проведено низку зустрічей в Сенаті, Конгресі і Міністерстві у справах ветеранів США.

Представники Міністерства ветеранів США позитивно оцінили українську ініціативу.

Підтримку створення в Україні такого міністерства висловили і в офісі Комітету Сенату США із зовнішньої політики.

 


Слід зазначити, що Міністерство у справах ветеранів є другим за чисельністю міністерством у США, в якому працює 12% від загальної чисельності держслужбовців (335,0 тис. осіб).

Це Міністерство реалізує понад 100 федеральних та відомчих програм стосовно ветеранів та членів їхніх сімей за різними напрямами (соціальна реабілітація, забезпечення житлом, сприяння у працевлаштуванні, увічнення пам’яті ветеранів тощо).

У віданні Міністерства знаходяться численні державні медичні та оздоровчі установи.

Завдяки тому, що усі основні функції сконцентровані в єдиному «центрі управління», ветеранами та членами їхніх сімей соціальні гарантії реалізуються своєчасно та в повному обсязі.

 


Для порівняння в Україні ветерани війни та члени сімей загиблих становлять близько 3% загальної чисельності населення (1,4 млн осіб).

У Сполучених Штатах Америки - приблизно  6% населення (20,2 млн осіб).


Сподіваємося, що сьогоднішній захід ще раз приверне увагу всього суспільства до наболілих проблемних питань, з якими стикаються захисники територіальної цілісності нашої Держави.

Що чергове відкрите обговорення цього питання підштовхне всі гілки влади до об’єднання  заради якнайшвидшого їх вирішення.

Сподіваємося, що від теоретичної частини у вигляді «ми підтримуємо», «ми не заперечуємо», виконавча гілка  влади перейде до практичних дій по створенню Міністерства у справах ветеранів - як єдиного державного органу, в якому буде зосереджено функції із забезпечення основних державних гарантій соціального захисту ветеранів, а також координації дій інших органів влади з питань соціального захисту ветеранів.

 

Дякую за увагу


Фотоархів заходу можна переглянути за посиланням